Wednesday 7 March 2012

Situasi 3 : Bahasa itu indah

    Apabila saya membaca sebuah novel yang bertajuk 'Sayang 3 dalam 1', saya dapati bahawa penulisnya telah menerapkan atau menggunakan tiga bahasa dalam penulisannya iaitu bahasa Melayu, bahasa Inggeris, dan bahasa Korea. Saya berpendapat bahawa teknik penulisan seperti ini sangat unik kerana penulis telah menerapkan tiga bahasa yang berbeza dalam penghasilan novelnya ini. Selain itu, saya merasakan bahawa penggunaan pelbagai bahasa dalam penulisan ini secara tidak langsung dapat menarik minat para pembaca untuk membaca novel tersebut.

      Seperti yang kita sedia maklum, remaja kini terutamanya remaja perempuan sangat menggilai dan meminati muzik, drama, serta para pelakon dari negara tersebut sehingga terdapat segelintir daripada mereka boleh memahami dan bertutur dalam bahasa Korea. Oleh itu, kepelbagaian bahasa dalam penulisan secara tidak langsung akan menambahkan lagi pengetahuan seseorang itu dalam sesuatu bahasa di samping dapat mempelajari bahasa tersebut. 
Sebagai orang Melayu, kita tidak semestinya hanya tahu tentang bahasa Melayu semata-mata, tetapi kita juga haruslah mempelajari bahasa-bahasa yang terdapat di seluruh dunia. Oleh itu, pelajarilah pelbagai bahasa. Bak kata pepatah ‘kejarlah ilmu hingga ke negeri China’.

No comments:

Post a Comment