Monday 5 March 2012

Situasi 1 : Sistem panggilan


           Kata panggilan bagi seseorang sering kali menjadi isu dalam kalangan kaum hawa. Hal ini demikian kerana saya tidak dapat menganggarkan umur seseorang berdasarkan raut wajah sehingga menyukarkan saya untuk memanggilnya sama ada ‘akak’, ‘adik’ ataupun ‘saya’.  Keadaan ini tidak dinafikan sering berlaku hampir setiap hari di mana-mana sahaja saya berada terutama ketika bertemu dengan orang yang baru dikenali.

              Situasi ini sering kali berlaku di awal semester yang mana para pelajar yang duduk di kolej kediaman akan mendapat rumah baru. Penggunaan kata penggilan dapat saya lihat dengan jelas apabila saya mula berkenalan dengan kawan-kawan yang duduk serumah serta sama bilik dengan saya. Setelah bertemu perkara kedua yang saya akan tanya sesudah nama ialah ‘sem berapa ya?’. Situasi ini berlaku apabila saya ingin mengetahui sama ada kita perlu memanggilnya dengan panggilan ‘akak’ atau tidak. Jika tidak kena pada tempatnya mungkin saya akan dianggap kurang sopan.


         Selain itu, setiap hari saya pasti akan terjumpa dengan mereka yang lebih suka menggunakan panggilan ‘saya’ dan ‘awak’ sewaktu berbicara walaupun mereka tahu yang saya lagi tua daripadanya. Adakah ini adil??? Bagi diri saya sendiri, saya tidak kisah mengenai perkara ini kerana keadaan ini secara tidak langsung akan membuatkan diri saya berasa lebih muda.   


No comments:

Post a Comment